Subaru heeft vandaag aangekondigd dat het van plan is om volgend jaar in totaal vijf voertuigen, waaronder vier STI-concepten, naar de Tokyo Auto Salon te brengen. Onder hen is een zeer productief ogende WRX S4 STI-concept en een volledig elektrische concept genaamd de STI E-RA.
Het bedrijf zegt dat de bovenstaande auto is gebaseerd op de WRX S4 STI Sport R en dezelfde fascia en carrosseriebekleding gebruikt als op de nieuw gelanceerde WRX, waarmee we zojuist voor het eerst hebben gereden . Subaru heeft het “aangepast” met een handvol STI-gemerkte prestatieonderdelen, waaronder een kersenrode splitter, zijschorten en een prestatie-uitlaat. Ondanks dat het als een concept wordt bestempeld, ziet het er productieklaar uit, met een vleugel aan de achterkant en een STI-badge op de neus. Dit komt het dichtst in de buurt van hoe de nieuwe WRX STI eruit zal zien voordat deze in een officiële hoedanigheid wordt onthuld.
Het volgende concept is de soa E-RA. Zoals te zien is in de bovenstaande teaserafbeelding, zegt Subaru dat het doel was om “ervaring en oefening op te doen in nieuwe technologieën in de wereld van de autosport die op weg is naar een koolstofneutraal tijdperk.” Het is onduidelijk hoe de auto eruit zal zien, of dat hij op productiebasis zal zijn.
De twee andere STI-branded concepten zijn de Levorg STI en de Subaru BRZ STI. We hebben in het verleden STI-concepten van beide auto’s gezien , dus raak niet al te enthousiast over het zien van productievarianten. De Levorg krijgt dezelfde upgrades als de WRX hierboven, terwijl de BRZ zijn eigen set STI-upgrades voor prestatie-onderdelen krijgt, hoewel Subaru niet zegt wat er onder de motorkap is gedaan. De vijfde auto, en enige raceauto van het stel, is de BRZ GT300 uit het SuperGT-seizoen 2021, die de algemene overwinning in zijn klasse behaalde.