De rijke geschiedenis van BMW

Ben je benieuwd naar de geschiedenis van automerk BMW? Zoek niet verder! BMW is een Duitse autofabrikant en onderdeel van de grotere BMW Groep. Het werd opgericht in 1916, aanvankelijk onder de naam Bayerische Motorenwerke. Het hoofdkantoor van de onderneming staat in München. Behalve zijn kernactiviteiten in de automobielsector bezit de onderneming ook bmw-bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens) en Rolls-Royce Motor Cars.

De vroege jaren van BMW

De geschiedenis van het automerk BMW begint met Karl Rapp die in 1914 de rijwielfabriek van zijn vader overnam om er motoren voor vliegtuigen te maken die in die tijd door Lufthansa of andere luchtvaartmaatschappijen gebruikt werden om hun vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog aan te drijven, tot 1918 toen ze ze na de Tweede Wereldoorlog weer gingen gebruiken van 1945 tot 1948 toen er geen behoefte meer was aan vliegtuigmotoren omdat van de Koude Oorlog.

In 1916 richtte Rapp de Bayerische Motorenwerke (BMW) op en begon met de fabricage van motoren voor vliegtuigen. De eerste vliegtuigmotor van de firma was de BMW IIIa. In 1922 begon BMW motorfietsen te produceren met het R32 model.

De eerste auto van de automaker, de Dixi 3/15, rolde in 1928 van de lopende band. Hij was gebaseerd op de Austin 7 en in licentie van de Britse automaker Austin Motor Company. De Dixi 3/15 werd in 1929 gevolgd door de BMW 3/20 sportwagen.

In 1933 begon BMW zijn eigen auto’s te produceren onder licentie van de Amerikaanse automaker Ford Motor Company. Het eerste model was de BMW 303. De 303 werd gevolgd door de BMW 315 /1 sportwagen. In 1938 introduceerde BMW de 328 sportwagen. De 328 werd in 1939 gevolgd door de BMW 325 sedan.

In 1941 begon BMW met de productie van de Messerschmitt Me 262 gevechtsvliegtuig. De Me 262 was het eerste operationele straaljager-gevechtsvliegtuig ter wereld.

Halt op vliegtuigmotoren

Na de Tweede Wereldoorlog was BMW gedwongen de productie van vliegtuigmotoren te staken, omdat de Geallieerden eisten dat de onderneming zich alleen op de autoproductie zou toeleggen. In 1948 hervatte BMW de productie van vliegtuigmotoren, ditmaal voor de Britse Royal Air Force (RAF).

In 1952 introduceerde BMW zijn eerste na-oorlogse model, de 501 luxe sedan. De 501 werd in 1954 gevolgd door de 502 sportwagen. De 503 kwam in 1955. De 503 werd gevolgd door twee modellen, de 1500 en de 1800. De 1500 werd vanwege de marktvraag nooit voor de openbare verkoop vervaardigd. Hij werd echter wel een proefbank voor andere toekomstige BMW produkten.

De 1500 werd in 1959 vervangen door de sportwagens 2000C en 2000 CS. In 1961 begon de Nieuwe Klasse met de BMW 1500/1800 – later bekend als E9 – serie sedans. Deze reeks is sindsdien geëvolueerd tot de volgende generaties van alle belangrijke E30 3 Serie modellen, waaronder cabriolets (1982-2002), vierdeurs sedans(1983-1989) en stationwagons (1984-1993). Begin 2005 introduceerde de 2002 E85 turbomotor die ook in de 1 Serie hatch verkrijgbaar is terug.

In 1967 begon BMW met de productie van de E12 5 Serie luxe sedans. Deze serie is sindsdien geëvolueerd tot alle belangrijke i-serie modellen, waaronder de i3 hatchback (2014-) en de X1 crossover (2009).

In 1975 introduceerde BMW zijn eerste sport-luxe sedan, de E28 M5. De M5 wordt aangedreven door een 3.5 liter 6-cilinder motor met handgeschakelde 6-versnellingsbak, die hem een goede acceleratie bij lage snelheden gaf en tegelijk zuinig was bij hoge snelheden dankzij de dubbele carburateurs. In 1986 introduceerde BMW de E30 – later bekend als de 3 Serie – die de New Class Sedan reeks verving. Hij was aanvankelijk zowel in coupé als sedan verkrijgbaarmodellen, met dieselmotoren in de sedans.

In 1986 verscheen ook de BMW M6 – een kleine coupé aangedreven door de M88/3 zes-in-lijn motor. De M6 werd naast zijn broer en zus, de viercilinder E30 318i, geproduceerd. In 1987 werd de 5 Serie GT geïntroduceerd als concurrent van Mercedes’ nieuwe W124 E 320 en Audi’s 100 Avant.

De ultieme rijmachine

In 1988 begon BMW met de productie van wat het “de Ultieme Rijmachine” noemt, met als een van de doelen dat een eigenaar geen aanhanger of tweede auto meer nodig heeft. Op 25 oktober 1989 rolden meer dan 12.000 auto’s van BMW’s assemblagelijn in München op weg naar klanten in heel Europa en Noord-Amerika. De 7 Serie was de eerste auto die gebouwd werd volgens het nieuwe produktieproces, waarbij robots op de lopende band gebruikt werden.

In 1991 debuteerde de 8-Serie coupé, en in 1992 ook een cabriolet versie. De 8-Series werd aangedreven door een V12 motor en was verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 4-versnellingsbak. Het was ook een van de eerste auto’s ooit met een elektronisch stabiliteitscontrolesysteem.

In 1995 introduceerde BMW de Z3 tweezits roadster, die samen met Toyota was ontwikkeld en gebaseerd was op de MR2 van de Japanse firma. De Z3 werd in 2002 opgevolgd door de grotere Z4 roadster.

In 2000 introduceerde BMW zijn eerste X-reeks sport utility voertuig, de X5. Het bedrijf volgde in 2002 met de kleinere X3.

In 2003 kondigde BMW het “pure rijplezier” aan van de 1 Serie, een compacte auto die ook als hatchback verkrijgbaar is. In 2006 werd een geheel nieuwe 3 Serie aangekondigd. De E90/E91 sedans vervingen de E46 sedans, en de E92 coupes vervingen de E36 coupes. De wagenversie van de nieuwe 3 Serie – de Touring genoemd – maakte zijn debuut in 2007.

In 2009 introduceerde BMW de 5 Serie Gran Turismo, een cross-over die ontworpen is om meer binnenruimte te bieden dan traditionele luxe sedans.

In 2011 introduceerde BMW de 6 Series Gran Coupé, een vierdeurs coupé die tussen de 5 en 7 Series sedans in staat.

In 2012 introduceerde BMW zijn eerste X1 crossover (verkrijgbaar met benzinemotor of met elektromotor). In 2015 verschenen twee gloednieuwe i8 plug-in hybride sportwagens.

Het BMW logo

Het BMW logo werd in 1917 ontworpen door Franz Josef Popp; het verscheen voor het eerst op BMW’s Type I auto die kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog volgde. Het oorspronkelijke logo bestond uit een cirkelvorm en werd in de loop van de jaren 1940 enigszins gewijzigd om er de blauw-witte kleuren aan toe te voegen die de vlag van Beieren moesten voorstellen. Pas in 1948 veranderde BMW zijn logo van drie elkaar overlappende cirkels in wat we nu herkennen: het embleem gebruikt in alle huidige modellen van BMW.

De drie cirkels in het logo zijn bedoeld om de Duitse vlag te symboliseren, hoewel ze bij gebruik door BMW staan voor de oorspronkelijke merken die in 1923 door BMW werden overgenomen: Rapp Motorenwerke (een fabrikant van vliegtuigmotoren), Bayerische Flugzeugwerke (fabrikant van vliegtuigen, motorfietsen en andere motoren) en Fahrzeugfabrik Eisenach (autofabricage).

BMW is momenteel verdeeld in twee hoofddivisies – merkspecifieke autoproductie en diensten/technologieën. De eerste divisie is verantwoordelijk voor het ontwerpen, engineeren, bouwen en op de markt brengen van auto’s onder de merknamen “BMW” en “MINI”. De tweede divisie omvat activiteiten in verband met het financieren, verzekeren of leasing van voertuigen en het verlenen van mobiliteitsdiensten (car-sharing, ride-hailing, enz.).

Gerelateerde berichten